Elle
Pijnstilling
Elle pijnstilling

Pijnstilling met en zonder medicatie: wat zijn je opties? Wat zijn voor- en nadelen?

Tijdens de zwangerschap is het van groot belang dat jullie je samen met ons gaan voorbereiden op de bevalling. Goede voorlichting over de bevalling en de pijnbeleving, zijn belangrijk om de bevalling naar tevredenheid te laten verlopen. Een zwangerschapscursus kan hierbij zeker helpen.

Elke bevalling doet pijn, maar de verschillen in pijnbeleving tussen vrouwen zijn groot. De pijn in de onderbuik (en soms rug en benen) wordt veroorzaakt door het samentrekken van de baarmoeder (weeën) tijdens de ontsluitingsfase. Tussen de weeën door is er vaak een pijnloze rustperiode. Naarmate de ontsluiting vordert, duren de weeën langer en worden de pauzes korter. Het moment waarop je mag gaan persen komt dan nabij. Meepersen vermindert de pijn of doet zelfs de pijn helemaal verdwijnen. Later tijdens het persen wordt het oprekken van het weefsel pijnlijk.

Wij zullen ervoor waken dat de bevalling niet te lang gaat duren. Je moet niet uitgeput raken, want dan bent je niet meer in staat om de weeën goed op te vangen.

Pijnstilling zonder medicatie
Tijdens de ontsluitingsweeën helpt het om regelmatig te veranderen van houding. Ook het nemen van een bad of douche bevordert de voortgang, verhoogt het comfort en vermindert de behoefte aan pijnbestrijding met medicamenten. Het is prettig als er iemand is die je continue kan ondersteunen, dit kan je partner zijn, maar wij kunnen ook de kraamverzorgster vragen te komen als het nodig is. Thuis heb je goede mogelijkheden om de beleving van de pijn te beïnvloeden. Wij zullen je hierin begeleiden. Uit onderzoek blijkt dat vrouwen thuis vaak minder pijn ervaren.

Pijnstilling met medicatie
Het kan voorkomen dat de draagkracht niet (meer) voldoende blijkt om de pijn te verdragen en dat er medicamenteuze pijnstilling nodig is. In dat geval zullen we samen met jou bekijken welke mogelijkheden we dan voor je hebben. In de ziekenhuizen waar wij mee samenwerken zijn de volgende middelen beschikbaar;

Pethidine
Dit is een middel dat wordt toegediend via een prik in je been. Het effect is dat je wat slaperig wordt en de scherpe kantjes van de pijn afgehaald worden. Na een consult gynaecoloog kunnen wij de bevalling verder begeleiden. Het middel werkt ongeveer 4 uur.

Ruggenprik (epiduraal)
Bij deze methode wordt er continu een verdovende stof toegediend rondom de uittredende zenuwen van het ruggenmerg. De pijn wordt zo goed als weggenomen en werkt gedurende de hele ontsluitingperiode. Je blijft wel gevoel houden in de benen. Indien je een ruggenprik nodig hebt, zal de zorg overgedragen worden aan de gynaecoloog en zal de anesthesist (24 uur per dag beschikbaar) komen om de epiduraal te plaatsen.

Lachgas
In het Ikazia ziekenhuis heeft je de mogelijkheid om gebruik te maken van lachgas tijdens de laatste fase van de bevalling. Dit gas dien je jezelf toe door middel van een kapje en haalt ook de scherpe kantjes van de weeën. Wij zijn in de praktijk geschoold en getraind om dit middel te mogen toedienen, er is geen verwijzing naar de gynaecoloog voor nodig.

Aan medicamenteuze pijnstilling zitten voor- en nadelen.

Lees
meer
over
Extra Care Top
Bevallen
Elle badbevalling
Badbevalling
Echo 9 U5 A4326
Waar bevallen?
Zorgpakket SOPH8776
Thuis bevallen
Kraamtijd 6392896
Geboortecentrum
ELLE home SOPH9039
Poliklinisch bevallen
ELLE Cursus bevallen 9 U5 A4432web
Ziekenhuis bevalling
Bag
Benodigheden bevalling
Inge
Wil je meer weten over pijnstilling?